کد خبر: ۶۸۰۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: یک مسئول دامپزشکی خراسان رضوی گفت: انگل «توکسوپلاسما» جدید نیست و کنترل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شهرآرانیوز، مدتی است که در لابه لای گفت و شنود‌های فضای مجازی، اخباری درباره «انگل مرغ» و شیوع آن در طیور خانگی و صنعتی به گوش می‌رسد و موجب نگرانی‌هایی در این زمینه شده است.

همه چیز از نتایج پژوهش محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شروع شد که در پژوهشی که به تازگی در مجله دانشکده پزشکی اصفهان منتشر شده است، بیان کردند گوشت درصد شایان توجهی از طیور خانگی و صنعتی کشور به نوعی انگل تک یاخته آلوده است. محققان نام این انگل را «انگل توکسوپلاسما گوندی» اعلام کرده اند. آن‌ها تأکید دارند که در باره آلوده بودن طیور کشور به این نوع انگل نگرانی‌های جدی وجود دارد و باید در تولید و مصرف غذا‌های آماده و نیمه آماده از طیور دقت کافی شود.

برای پیگیری این نگرانی برخی شهروندان، به سراغ رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی رفتیم و «دکتر محمود قربان زاده» با بیان اینکه این مسئله موضوع جدیدی نیست، این گونه توضیح داد: همان طور که در این مقاله اعلام شده، این عامل بیماری یکی از شایع‌ترین انگل‌ها در سرتاسر جهان است و موضوع جدیدی نیست. ممکن است تا یک سوم جمعیت انسان‌ها در جهان به این انگل آلوده باشند. اما بحث دام و طیور متفاوت است.

وی افزود: در این مقاله میزان آنتی بادی موجود در خون طیور که علیه این انگل ساخته شده بررسی شده است. این به معنای میزان مبارزه‌ای است که بدن این طیور در مقابل انگل انجام داده است. در این مقاله میزان حضور انگل در بافت عضلات و به بیان دیگر در گوشت مرغ مطالعه نشده است. در این مسائل اگر ضوابط بهداشتی رعایت شود، جای نگرانی نیست.

وی تصریح کرد: این انگل از طریق آب و خاک و سبزیجات هم به انسان‌ها منتقل می‌شود، زیرا به دلیل تعداد زیاد گربه‌ها و حضور آن‌ها در همه محل‌های زندگی انسان‌ها و طبیعت، احتمال انتقال این انگل به انسان زیاد است. ضمن آنکه به این دلیل که سبزیجات بر خلاف گوشت، گاهی بدون پخت مصرف می‌شوند، احتمال سرایت از طریق این مواد بیشتر هم هست.

صنعتی شدن مانع نشر آلودگی

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان افزود: مقامات بهداشتی کشور‌ها همواره بر رعایت ضوابط بهداشتی در مصرف مواد غذایی تأکید دارند. مثلا درباره سبزی به گندزدایی و انگل زدایی به صورت توأمان توصیه می‌کنند تا درباره از بین رفتن باکتری‌ها و انگل‌ها اطمینان حاصل شود. قربان زاده ادامه داد: پرورش دام و طیور صنعتی شده و با همین صنعتی شدن بسیاری از بیماری‌ها خود به خود از بین رفته است. در حیواناتی که به صورت سنتی نگهداری می‌شود احتمال بیماری زایی بیشتر است. اما مثلا در طیوری که در مرغداری نگهداری می‌شوند دمای محیط، خوراک و ... کنترل می‌شود و کاملا بهداشتی است. ضمن اینکه انجماد گوشت خود به خود بسیاری از بیماری‌ها را از بین می‌برد.

وی افزود: درباره صنعت دام و طیور اطمینان داریم که همه زنجیره‌ها کنترل و نظارت شده است. با صنعتی شدن مرغداری‌ها همه شرایط و در همه مراحل از جمله تهیه خوراک، کشتار و نگهداری در سردخانه با حساسیت زیاد کنترل شده و تحت نظارت است. این کنترل‌ها باعث می‌شود بسیاری از عوامل بیماری زا از بین برود؛ ضمن اینکه همیشه توصیه کرده ایم مردم از مصرف محصولات گوشتی به صورت خام یا نیمه پخته پرهیز کنند. مثلا اگر بهترین جگر به صورت خام مصرف شود، احتمال بیماری زایی وجود دارد.

جای نگرانی نیست؛ فقط نکات بهداشتی رعایت شود

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دام پزشکی استان با بیان اینکه این تحقیقات دانشگاهی، علمی و درست است، افزود: این تحقیقات بر روی نمونه‌های محدودی انجام شده است، در حالی که جمعیت دام و طیور کشور میلیونی است. اگر همین تحقیقات روی بقیه مواد غذایی مصرفی از جمله سبزیجات صورت بگیرد، احتمال اینکه در نتایج به دست آمده تعداد عوامل بیماری زا بیشتر از دام و طیور باشد وجود دارد. به هر حال اگر ضوابط بهداشتی در مصرف مواد غذایی رعایت شود، بسیاری از این بیماری‌ها از بین خواهد رفت.

وی گفت: مردم نگران نباشند، اما حتما محصولاتی را خریداری و مصرف کنند که تحت نظارت سازمان دامپزشکی است. در محصولات بسته بندی شده باید به تاریخ انقضا و پروانه دام پزشکی توجه شود. در محصولاتی که بسته بندی ندارند و از قصابی‌ها تهیه می‌شود باید مهر و برچسب دامپزشکی حتما وجود داشته باشد. از کشتار دام و طیور به صورت شخصی و خارج از کشتارگاه‌های رسمی و مجاز خودداری شود. همچنین توصیه می‌شود در هنگام کار با مواد گوشتی از دستکش استفاده شود، زیرا بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد. به عبارتی در حدود ۵۰ درصد از عوامل بیماری زا برای انسان، از طریق دام امکان انتقال دارد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
2
درودبردکتر قربان زاده عزیز و دوست داشتنی . دقیقا درست گفتند . بررسی براساس سرولوژی بوده که بایستی منشا و علت مثبت شدن بررسی بشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
0
0
سلام
روش الیزا که با کار بر روی سرم روی پرندگان کار شده مطلقا روش استاندارد در نظر گرفته نمیشود چون منشا آلودگی مشخص نیست و طیور از طریق تماس با مقادیر کمی اووسیست در محیط خارجی تیتر آنتی بادی در خون بالا میرود هرچند احتمال آلودگی بافت وجود نداشته باشد
روش استاندارد طلایی بیو اسی هست که یا بافت حیوانات را به موش آزمایشگاهی خورانده و بعد به دنبال کیست در مغز میگردند یا باید بافت مشکوک را به گربه خوراند و به دنبال اووسیست در مدفوع گشت
در اینباره لطفا به مقاله آقای دکتر شکرانی و همکاران که بر روی پرندگان بومی کار کرده اند مراجعه شود در ژورنال mol biol report سال ۲۰۲۰
نظر شما
ادامه